Thursday, February 7, 2008

Ευτυχία είναι...

να ξυπνάς το απόγευμα και κάποιος να σου έχει αφιερώσει ένα ποίημα σαν αυτό:

Ζω στον εικοστό αιώνα
και συ ξαπλώνεις εδώ δίπλα μου. Ήσουν
δυστυχισμένη όταν σε πήρε ο ύπνος.
Τίποτα δεν μπορούσα να κάνω γι αυτό.
Αισθάνθηκα αβοήθητος. Το πρόσωπό σου
είναι τόσο όμορφο που δεν μπορώ να σταματήσω
να το περιγράφω, και δεν υπάρχει τίποτα
που να σε κάνει ευτυχισμένη ενώ
εσύ κοιμάσαι.


Richard Brodigan



Συνεχίζοντας το παιχνίδι του alef καλώ τον Μπάμπη Δερμιτζάκη, τον zero, τον Πατριάρχη Φώτιο και τον Σπύρο Βλάχο να παρουσιάσουν τις δικές τους εκδοχές για την ευτυχία.

13 comments:

alef said...

Εύα μου, τί υπέροχο ποίημα! Πολύ σ' ευχαριστώ που μου το αφιερώνεις! Το βλέμμα- χάδι αυτό στον ύπνο του είναι ό,τι θα είχε να ευχηθεί ο καθένας! Υπέροχο, υπέροχο!

Spyros Vlahos said...

Είναι φοβερά μεγάλο το θέμα και δε θέλω να λέω ψέμματα.
Θα το σκεφτώ, λοιπόν, θα προετοιμαστώ και θα επανέλθω.

Babis said...

Εύα, γίνε πιο σαφής: σαν κι αυτό ή αυτό;

ΒΙΒΛΙΟΚΑΦΕ said...

Εύα Στάμου, σ' ευχαριστώ για την πρόσκληση αλλά για μια βδομάδα κωλύομαι από ένα πείραμα πολυανάγνωσης που κάνουμε στο ιστολόγιό μου. Μπορείς να συμμετάσχεις και εσύ ή όποιος άλλος θέλει.
Ίσως κι αυτό να είναι ένας κόκκος ευτυχίας...
Πατριάρχης Φώτιος

Eva Stamou said...

@spyros vlahos

Συμφωνώ ότι αν κάποιος θέλει να προσεγγίσει το θέμα σοβαρά δεν αρκεί μία φράση ή ένα ποίημα...

@babis

Εννοούσα ένα ποίημα σαν κι αυτό, που να δείχνει αφοσίωση κι έρωτα αλλά και τα όρια των όσων μπορούμε να κάνουμε για τον άλλο (τα όρια της ευτυχίας;)

@βιβλιοκαφέ

Εύχομαι καλή επιτυχία στο πολυαναγνωστικό πείραμα. Αν έχω διαβάσει κάποιο από τα βιβλία μπορεί να πάρω μέρος κι εγώ.

zero said...

Ενταξει αυτο που μου ζητησες.
Την καλημερα μου.

Spyros Vlahos said...

Είχα 'βρει στο Web την εξής φράση "God gave me the serenity to accept the things I can't change, the courage to change the things I can and the wisdom to know the difference".
Κι ήταν αυτό μια αποκάλυψη για μένα. Επιτέλους κατάλαβα ότι μερικά πράγματα αποκλείεται να τα κάνω. Κι έτσι συνθηκολόγησα με τον εαυτό μου.
Ευτυχία, πιθανόν, να μη βρήκα (που πιθανόν και να μην την καταλάβαινα αν πέφταμε πρόσωπο με πρόσωπο, αλλά έπαψα να είμαι σε τόση δυστυχία.
Είναι η συνθηκολόγηση με τον εαυτό μας η ευτυχία;
Είναι αυτό που ακολυθεί τον πόνο;
Είναι η κατάσταση που βιώνεις όταν (ταξιδεύοντας στα όνειρά σου) ξυπνάς και το τοπίο είναι τόσο όμορφο που σού 'ρχονται δάκρυα;
Μπορεί να οριστεί η ευτυχία;
Περιμένω διευκρινήσεις

zero said...

Μαλλον σου αρεσε, η εκδοχη μου, περι ευτυχιας.

Eva Stamou said...

@ spyros vlaxos

Νομίζω ότι η ευτυχία είναι μια έννοια που επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες και που δύσκολα γίνεται κατανοητή χωρίς το αντίθετό της, τη δυστυχία. Οι περισσότεροι από εμάς μπορούμε να αναφερθούμε σε ευτυχισμένες στιγμές της καθημερινότητάς μας αλλά όταν μας ρωτούν τι είναι η ευτυχία ως μόνιμη κατάσταση δεν είμαστε σίγουροι για την απάντηση. Θα συμφωνήσω πάντως πως το να δέχεται κάποιος ότι δεν είναι στο χέρι του ν' αλλάξει ή να επηρεάσει ορισμένες συνθήκες ή δεδομένα αποτελεί ένδειξη πνευματικής ωριμότητας που δεν ξέρω αν μας χαρίζει την ευτυχία, αλλά μας προφυλάσσει από τη δυστυχία.

Eva Stamou said...

@zero

Ναι, μου άρεσε η εκδοχή σου, ίσως επειδή δεν ήταν αναμενόμενη. Με ξάφνιασε ευχάριστα.

Mike said...

Καλημέρα. Είχα καιρό να επισκεφτώ την ιστοσελίδα σας. Ορισμός της ευτυχίας.....δεν υπάρχει. Ο καθένας θα μπορούσε να δώσει κάποιον ορισμό.
Το ποίημα όμως είναι θαυμάσιο. Όπως και η ιστοσελίδα σας και όσα γράφετε.
Δεν θάθελα, αγαπητή κα Στάμου, να έχετε θυμώσει μαζί μου για την αρνητική κριτική του Ντεκεφαϊνέ. Άλλωστε δεν είμαι ειδικός κριτικός βιβλίων, ούτε έχω ιδιαίτερες γνώσεις. Ίσως και η κακή ψυχική μου κατάσταση όταν το διάβαζα να με είχε επηρεάσει.

Eva Stamou said...

@mike
Χαίρομαι που βρίσκεις το περιεχόμενο του ιστολογίου μου ενδιαφέρον.Δε γνωρίζω σε ποιά κριτική αναφέρεσαι. Είχα την εντύπωση ότι το μπλογκ σου δεν ήταν ενεργό εδώ και πολύ καιρό.

Spyros Vlahos said...

Το "ενδιαφέρον" δεν είναι σόϊ έννοια. Είναι non commital. Δεν είναι ούτε καλό, ούτε κακό, είναι κάτι που μας τραβάει να το δούμε. Κι ύστερα σωπαίνουμε και για να μη σωπάσουμε λέμε "ήταν ενδιαφέρον" ούτε καλό ούτε κακό.
Σε τόσες εκθέσεις που έκανα φρόντιζα να μη συνεχίζω τη συζήτηση όταν μού 'λεηγαν "η δουλειά σας ήταν ενδιαφέρουσα". Πες μου ότι δεν σ' αρέσει ή μη μου 'πεις τίποτα.